Årsmöte 2019

Välkomna till årsmöte 2019

Sveriges Elevråds årsmöte är ett viktigt arrangemang där ni som medlemmar får vara med och påverka organisationens framtid.

Årsmötet arrangeras i Stockholm lördagen den 9 november

👉 Här hittar ni kallelsen till årsmötet
👉 Här hittar ni anmälan till årsmötet

Vad händer under ett årsmöte?

Möte - Årsmötet vore inte så mycket utan själva mötet. Här väljer medlemmarna hur Sveriges Elevråds framtid ska se ut, dels genom att ta beslut om vad organisationen ska ha för riktning men också genom att välja en ny styrelse, valberedning och revisorer för 2020. För att alla ska förstå hur mötet går till kommer alla deltagare få en årsmötesutbildning innan mötet öppnas.

Under mötet kommer det tas beslut om förslag från styrelsen, även kallat propositioner, och beslut om förslag som kommit in från medlemmar, även kallat motioner. Vill ni skriva en motion kan ni läsa mer i vårt praktiska info längre ner på sidan. Vill du läsa årets propositioner eller veta hur du kandiderar till ett förtroendeuppdrag kan du klicka på länkarna här nedan.

→ Här hittar du alla handlingar till årsmötet
→ Här hittar du information hur du kandiderar till en förtroendepost

Elevrådsgalan - Elevrådsgalan är en festlig tvårätters middag som avslutar dagen. I samband med middagen presenteras vilka elevråd som har vunnit priset för "Årets Elevråd" och "Årets Nykomling". Vet du ett elevråd som har förtjänat något av dessa priser? Se då till att göra en nominering! Din nominering får vara på högst ett A4 och mejlas till [email protected], senast den 30 oktober.

Träffa andra elevråd - Vi tror att elevråd har mycket att lära av varandra - passa på att lära känna nya vänner under årsmötet!

Praktisk info

Årsmötet arrangeras i Stockholm lördagen den 9 november,
klockan 13.00 - ca. 20.30. Mötet sker på Konferens Kobran på Telefonplan, följt av Elevrådsgalan på Sveriges Elevråds huvudkontor i Örnsberg.

Att delta på årsmötet är helt gratis och Sveriges Elevråd bjuder på lunch, fika och middag under dagen. För er som åker långt bjuder vi även på boende och hjälper er med resekostnader. Det enda som krävs för att ditt elevråd ska få delta är att ditt elevråd är medlem i organisationen. Max 3 personer får åka från samma elevråd.

I dokumentet nedan hittar ni mer information om saker som kan vara bra att veta inför årsmötet. Schema för dagen kommer att skickas ut ett par veckor innan mötet.

→ Här hittar du all praktisk information om årsmötet
Resor

Det enda elevråden betalar själva är resan till och från årsmötet.
För att hjälpa elevråden att skicka deltagare hjälper Sveriges Elevråd till med reseersättning. Reseersättningen söker ni genom att fylla i vår reseblankett. Det är viktigt att skriva ut och lämna in blanketten till infodisken under årsmötet. Glöm inte att ta med er kvittot så att reseersättningen kan bli giltig. Om något känns svårt eller om ni skulle behöva en högre ersättning kan ni alltid fråga er verksamhetsutvecklare om hjälp.

→ Här hittar ni vår reseblankett

För er som reser långt kan ni ingå i en så kallad resgrupp.  Ni kan läsa mer om dessa i den praktiska informationen. Vill ni ingå i en resgrupp anger ni det i anmälan. Här ser ni årets reseledare:

Ni när alla reseledare på fö[email protected]

Frågor?

Har du några frågor om årsmötet kontaktar ni vår projektchef Josefin, [email protected] eller 08-128 135 24.

Vill du ha hjälp med att starta ett elevråd eller har andra funderingar? Fyll i din mejl så kontaktar vi dig!